mandag 13. september 2010

Ny ME-dokumentar i salg

Dokumentarfilmen Få meg frisk! følger Anette Giljes (38) opp- og nedturer mens hun jakter på løsningen for å bli frisk fra ME - koste hva det koste vil. I løpet av filmen opplever vi hvordan ME ser ut og føles når pasienten ligger i et mørkt rom, motstanden fra legestanden, uvitenheten i pressen, takknemligheten fra så mange når hun står frem og hemmelighetskremmeriet fra belgiske og amerikanske forskere, som mener de har funnet svaret.

Dokumentarfilmen av Pål Winsents er nå tilgjengelig for salg på DVD fra Mediamente sin nettbutikk.

fåmegfrisk-frontcover

Få meg frisk! har fått mye oppmerksomhet den siste tiden. I de siste ukene har den blitt vist for leger, helsemyndighetene og for ME-pasienter. Trettende oktober inviterer KRF v/Laila Dåvøy og Kjell Ingolf Robstad relevante politikere på Stortinget til filmvisning.

Da filmen ble vist i Arendal åttende september kom det rundt 130 mennesker for å se filmen, melder Få meg frisk! dokumentarens facebook side. Under refleksjonen var det overraskende mange med lik historie som Anette. Men her stopper også likheten. Mange kunne melde om at de ikke hadde råd til å ta opp store lån for å bli undersøkt og fulgt opp av private leger, og ikke hadde blitt friske av kognetiv adferdsterapi – som er det eneste offentlige tilbudet i Norge pr. i dag.

Anette-i-senga-web

Denne filmen kan være nyttig å se enten du er ME-pasient, pårørende eller lege. Jeg fikk ikke sett den da den ble vist i Oslo sist, så nå gleder jeg meg til den kommer i posten!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar