søndag 2. januar 2011

Behandlingsplan 2011

Jeg har hatt min andre time hos Skandinavisk Senter for ME/CFS hos Lillestrøm helseklinikkk, og har fått en behandlingsplan for hvordan jeg skal bli friskere.

fireworks

Hva har gjort meg syk?

  • Uten å være klar over det har jeg hatt glutenintoleranse/cøliaki og matintoleranser i lang tid. Gluten har slitt ned tarmcellene mine, og dermed har det oppstått en rekke andre matintoleranser i tillegg til glutenintoleranse/cøliaki. Immunforsvaret har måttet bruke alle krefter på å bryte ned gluten og de andre matvarene jeg ikke tåler, og har dermed ikke hatt krefter igjen til å beskytte meg mot bakterier og rense opp i kroppen slik immunforsvaret vanligvis gjør. Med et immunforsvar ute av drift kan mye annet gå galt i kroppen.
  • Vinteren 2006 og vinteren 2007 hadde jeg nyrebekkenbetennelse og måtte gå på antibiotika over lang tid. I 2007 ble jeg til slutt innlagt på sykehus i to uker der jeg fikk antibiotika intravenøst. Antibiotika bryter ned immunforsvaret, derfor er det veldig viktig at man tilfører kroppen gode bakterier (probiotika) for å bygge opp immunforsvaret igjen.
  • Immunforsvaret mitt er ødelagt, det vil si at det er fyllt opp med dårlige bakterier etter antibiotkakuren, og det er derfor ikke plass til gode bakterier. For å fjerne de dårlige bakteriene må det enda flere antibiotikakurer til…
  • Som følge av den store mengden antibiotika jeg har fått de siste årene har jeg også pådratt meg candidasopp i tarmen. Candidasopp gir mange av de samme symptomene som ME. Les mer om candidasopp her.

Behandlingsplan

  • Jeg skal ta tre antibiotikakurer over tre måneder for å fjerne dårlige bakterier i immunforsvaret slik at det blir plass til gode bakterier som kan bygge opp immunforsvaret igjen. Jeg starter med den første antibiotikakuren allerede i januar.
  • Etter hver antibiotikakur skal jeg ta probiotika i tre uker for å tilføre gode bakterier til immunforsvaret. Jeg har allerede startet med probiotika for å bygge opp immunforsvaret mest mulig før jeg tar første antibiotikakur.
  • Samtidig med antibiotika-og probiotikakurene skal jeg fortsette med de ulike vitaminene jeg har fått resept på tidligere, samt en veldig sterk c-vitamin og B12-sprøyter hver 14. dag. Disse skal bidra til å styrke immunforsvaret.
  • Når jeg er ferdig med antibiotkakurene skal jeg ta et middel som skal virke mot soppvekst i tarmen. Candidasoppen nærer seg på antibiotika og vil mest sannsynlig vokse når jeg går på antibiotikakurene.

Det blir spennende å se hvordan jeg reagerer på antibiotikaen, og hvor frisk jeg vil være når kuren er ferdig. Legen opplyste om at det er vanlig å bli dårligere i en periode før man blir friskere, jeg får forsøke å være tålmodig.

Neste time hos Lillestrøm Helseklinikk til være om ca 2 måneder.

8 kommentarer:

  1. Hei Super Iris!

    Jeg har hatt ME siden 90 tallet og har i en rekke år vært på jakt etter en kur. Jeg har nok prøvd det meste og brukt mye kapital på veien og da snakker vi om store summer. I 2009 fant jeg et produkt som løste det meste for meg. Produktet heter MMS og rensker kroppen for patogener som ikke har noe i menneskekoppen å gjøre. (MMS fjerner altså virus på kort tid) I mitt tilfelle hadde jeg kyssesyken på 90 tallet og etter dette kom jeg meg aldri. Etter kun 1 uke var jeg mye bedre og etter 3 uker var jeg så og si frisk. Når jeg skriver så og si har det vist seg at jeg ikke tåler elektriske apparater (El-allergi) samt at jeg ikke tåler hvetemel (Jeg tåler gluten). Holder jeg meg borte fra disse to tingene er jeg helt frisk :)

    Med Vennlig Hilsen
    en venn :)

    For mer informasjon om MMS: www.jimhumble.biz

    SvarSlett
  2. Hei anonym!

    Det er fint å høre at du har funnet noe som gjør deg frisk, men jeg stiller meg skeptisk til dette produktet da både Helsedirektoratet, Statens legemiddelverk, Mattilsynet, WHO, FDA, Health Canada og Food Standards Agency, advarer sterkt mot å innta dette produktet.

    MMS har ikke har noen klinisk bevist helseeffekt og bivirkningene kan være svært alvorlige, melder Statens legemiddelverk. MMS-produktene er markedsført ulovlig, det finnes ingen lovlige legemidler som innholder 28% natriumkloritt på markedet.

    Internettsider hvor produktene selges informerer om at noen kan bli kvalme, kaste opp og få diaré når de begynner med kosttilskuddet, men at dette er et bevis på at produktet virker. Dette kan føre til at enkelte tar høyere dose for å få produktet til å ”virke” bedre og ikke oppsøke lege dersom de ikke blir veldig syke. Det finnes derimot ingen vitenskapelige bevis på at produktene kan behandle de påståtte sykdommene, men en rekke advarsler mot at produktet kan være meget helseskadelig.

    WHO har mottatt rapporter om bivirkninger av MMS i flere land; Australia, Belgia, Canada, Tsjekkia, Frankrike, Sveits, England og USA. I noen få tilfeller har bivirkningene vært livstruende.

    Det finnes ingen regelverk eller organisering for alternativ medisin, derfor er det opp til en selv å skille mellom de seriøse og de useriøse produktene og behandlingsformene. MMS-produkter er nok ikke det første jeg vil prøve ut.

    SvarSlett
  3. sv: Stevia selges på så og si alle helsekostbutikker. Jeg bestiller mitt fra iherb.com da det er veldig billig der :) Masse lykke til med behandlingsplanen, ser ut som en god plan! :)

    SvarSlett
  4. Selv har jeg hatt ME i snart 10 år, begynte med kyssesyke. Har tatt Yorktest (matinntoleranse)spiser mye god mat alikevel :-) og går til akkupunktur/homoepat. Formen er mer stabil enn på lenge. Vinteren er et kapittel for seg....men er mye bedre i år.
    Lykke til !! Håper du finner noe som hjelper akkurat deg.
    Klem
    M

    SvarSlett
  5. Hei Marianne!

    Så bra du har blitt bedre etter å ha lagt om kostholdet. Jeg har tro på at kroppen kan klare å bli frisk igjen dersom man fjerner belastningene som har gjort at man er syk, som for eksempel matintoleranser.

    Lykke til videre du også :)

    SvarSlett
  6. Hei! Håper du blir bedre.
    Gikk selv på en behandling som ligner den du får nå.Jeg fikk påvist intoleranse for bla hvete melk og gjær. jeg var veldig dårlig i en periode før diett og behndling av candida.
    nå anser jeg meg selv som frisk , noe som er veldig herlig!
    Ha tolmodighet , tipper jeg du merker en gradvis bedring!

    SvarSlett