mandag 13. september 2010

En aktiv uke for Super-Iris

I dag - mandag, har jeg kommet meg en tur ut for å treffe en god venn jeg ikke har sett på lenge.

Litt sosial omgang gjorde godt for sjelen! Det er ikke så ofte jeg tar turen ut av huset, men en gang i blant er det verdt det.

I morgen - tirsdag, skal jeg på temakveld på ME/CFS-senteret på Ullevål sykehus.

thumb_MECFS_senteret_samlet

Temakvelden er arrangert av Norges Norges ME-forening - Oslo og Akershus fylkeslag, og er kun for foreningens medlemmer.

Hensikten med temakvelden er at ME-pasienter i Oslo/Akershus skal bli oppdatert om hva som finnes av tilbud på ME/CFS-senteret, og vil være en presentasjon av senteret.

Kveldens program:

1. Barbara Baumgarten Austrheim (Seksjonsoverlege) – Orientering om ME-senteret, hvilke forskningsprosjekter det er søk midler til, hva de kan tilby ME-pasienter.

2. Irma Pinxsterhuis presenterer forskningen hun holder på med, og resultater fra sin masteroppgave.

3. ME-foreningen i Oslo/Akershus orienterer om planene fremover.

Er du ikke medlem i Norges ME-forening?

Den enkleste måten å meldes seg inn i Norges ME-forening på er å sende e-post med navn og adresse til post@me-forening.no. Du kan også ringe 22 20 34 24 - vi har telefontid tirsdag, onsdag og torsdag mellom kl. 12 og 16.

Om du er syk eller frisk, har diagnosen ME eller ikke: Medlemskap i ME-foreningen er åpent for alle som støtter våre mål. Du kan være mor, far, søster, bror, halvbror/søster, stebror/søster, ste-mor/far, venn, fjern slektning, eks-kjæreste, arbeidskollega, arbeidsgiver, osv. Medlemskapet koster kr 360. Det er enkelt å melde seg inn; send en e-post til post@me-forening.no.

For hvert nytt medlem får vi tilskudd i form av statstøtte. Vår mål er å kunne ansatte en lønnet generalsekretær, som jobber fulltid for vår sak, samtidig som vi bygger opp en enda mer slagkraftig organisasjon. Alle sammen kan bidra! Dette skal vi klare!

Vi søker også samarbeid med bedrifter. Hvis du jobber i en bedrift som kan være interessert i dette eller kjenner noen som kanskje kan være det, ikke nøl med å ta kontakt med oss for en uforpliktende prat. Sammen kan vi finne spennende måter å samarbeide på som gir en vinn-vinn-situasjon for begge parter.

Hvordan kvelden utartet seg og hva som ble gitt av informasjon vil jeg komme tilbake til etter at jeg har vært der.

På onsdag har jeg min første time på kurset balansenøkler.

Balansenøkler er et kurs for deg som er i ferd med å gjenvinne helse og livslyst etter sykdom eller andre store belastninger. Dette 10 ukers kurset er spesiellt rettet mot mennesker med CFS/ME, men passer også for andre med plager og utmattelse som søker nøkler til balanse i kroppen og i livet. Kurset har som formål å sette i gang gode forandringer på den lette og myke måten. Hver kursøkt starter med en kort forelesning, en for hver “balanse-nøkkel”, for eksempel balansen mellom “gjøre og være”, “innpust og utpust”, “indre og ytre”, “jeg og du” eller “pacing og leading”. Selve treningen består av lett qigong (kinesiske helseøvelser), meditasjon, avspenning og enkle mentale teknikker. Vi avslutter med grønn te, medbragt matpakke og uformell samtale.

Merete Sparre har siden 2002 deltatt i to forskningsprosjekter vedrørende ME. Begge prosjektene ble finansiert av Fondet for Helse og rehabilitering i samarbeide med Sunnaas Sykehus H.F., og har undersøkt lett og langsom bevegelsestrening ad modum qigong og dens virkning på mennesker med ME. Pilotprosjektet fra 2002 er dokumentert i en
rapport og publisert i en artikkel (Fysioterapeuten nr. 1, 2006). En sammenlignende studie fra 2005 er i ferd med å publiseres. For mer informasjon, kontakt prosjektleder Lillian Festvåg på tlf. +47 66915369 eller e-post lillif@online.no.

Kursleder Merete Sparre er utdannet kommunikolog, psykomotorisk fysioterapeut og har over 20 års erfaring som instruktør i taijiquan og qigong.  

MereteSparre200X200

Kurset vil bli holdt på Norsk Taiji Senter, Skur 49, Langkaia, Oslo Havn (Nærmeste nabo til operaen), kl.14.15-16.15 og vare over ti onsdager. Kurset koster kr. 2600 (inkludert CD).

Jeg gleder meg til å bevege kroppen på en måte som ikke belaster eller gjøre meg sykere. Jeg har hørt mye positivt om dette kurset av andre ME-pasienter, og det er betryggende at det er dokumenterte studier av qigong og dens virkning på ME-syke.

Dette blir spennende. Dere vil få høre mer om dette etter onsdagen.

 

Resten av uken blir jeg pent nødt til å hvile så jeg ikke får et “kræsj” og blir sykere.

Jeg har planer om å kjøpe meg et par tv-serier på DVD så jeg har litt å gjøre mens jeg hviler, og forhåpentligvis kommer Få meg frisk! i posten om ikke så lenge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar