mandag 20. september 2010

En ensom tilværelse

Det er vanskelig for venner å forstå hvorfor jeg ikke kan møte dem, hvorfor jeg svarer sent på sms og hvorfor jeg ikke engang orker å ringe dem. Og det er tungt å måtte forklare hver og en hvorfor selv et lite besøk hjemme hos meg gir meg store smerter i flere dager i etterkant.

I dag gikk jeg en tur ut. Jeg hadde så utrolig lyst til å treffe med en venn. Men jeg turte ikke å ringe noen, for innen vedkomne ville rukket å komme seg dit jeg var, ville jeg vært sliten igjen - og jeg måtte ha bedt han eller henne om å dra hjem igjen så jeg kunne fått tid alene til å komme til hektene igjen. Jeg har lært å kjenne kroppen min. Fem minutter etter at jeg var nær ved å sende en sms og spørre noen om å komme og møte meg tidligere i dag, tutet noen biler i gata – og jeg fikk kraftig hodepine. Hodepinen slo meg helt ut, symptomene økte. Jeg fikk feber, smerter i musklene og sterk migrene. Jeg måtte sette meg ned, og visste ikke hvordan jeg skulle klare å karre den tunge kroppen min hjem igjen. Det føles ganske håpløst til tider. Å avtale å møte noen fungerer dårlig når formen min er så ustabil. Jeg kan gå fra å virke helt oppegående til å ikke orke å snakke eller røre meg på under fem minutter! Det skal ikke mye til før jeg blir dårlig, og når jeg først har blitt dårlig varer det gjerne i flere dager etterpå. Det er som regel enda verre dagen derpå enn den dagen “skaden” skjer. Å ha noen rundt meg når jeg er så dårlig er uaktuelt, og vil gjøre meg enda dårligere enn jeg allerede er. Hver minste ting kan slite meg ut og gi symptomøkning.

Symptomene kommer ikke med en gang, så det er vanskelig å se på meg at jeg er syk. Med årene har jeg også blitt en veldig flink skuespiller, det er jo ikke gøy å vise andre at man ikke har det bra. Selv om jeg ser frisk ut har jeg mye smerter å hanskes med inne i kroppen.

Det er mye ved å treffe venner som er slitsomt. Lys og lyder gjør meg veldig sliten, og det er jo et stort problem når man skal være ute og/eller snakke med noen. For å snakke må man konsentrere seg – mer enn jeg klarer å konsentrere meg uten å bli for syk. Det tidligere innlegget 12 grunnregler ved ME er en god beskrivelse av hvilke symptomer jeg hanskes med daglig, og som forværres kraftig når jeg treffer venner.

Å treffe venner krever ekstremt mye av meg, det er ikke alltid det er verdt det i forhold til smertene og utmattelsen jeg får i etterkant. Som Cathrine beskrev i ett innlegg, Det er grenser for hvor mange ganger man er villig til å legge hånda på en varm kokeplate, selv om man får sjokolade etterpå.

Å treffe venner fører ofte til et “kræsj”. For å sakte men sikkert bli friskere må jeg unngå å få et kræsj. Å treffe venner er derfor svært ugunstig hvis jeg skal ha noen sjangs til å bli friskere.

Grunnen til at jeg tar lite kontakt med vennene mine er ikke fordi jeg ikke vil være med dem, eller fordi jeg ikke bryr meg. Kroppen min har rett og slett ikke stort mere krefter enn til å holde meg i live.

Synes du det er vanskelig å takle at jeg er syk? Vet du ikke hvordan du skal oppføre deg ovenfor meg nå som jeg er syk? Lurer du på hva du kan gjøre for meg nå som vi ikke kan ha så mye kontakt? Alle takler sykdom forskjellig, så jeg skal ikke uttale meg på andres vegne. Men jeg for min del har ikke noe i mot å snakke om sykdommen. Å få meldinger som “Hei! Når skal vi møtes?” eller “Ring meg en dag” gjør meg sliten og lei meg, det er vondt å måtte si nei til noe man har lyst til, og det er slitsomt å måtte forklare hvorfor jeg ikke kan sette en fast avtale.

Som en god venn er det faktisk mye du kan gjøre for meg. Å få en hyggelig kommentar på bloggen, en liten sms fra noen som tenker på meg, eller en invitasjon til å være med på noe hyggelig, gjør meg veldig glad og lyser opp en ellers grå hverdag. Og først og fremst: les bloggen min da! Her står alt du trenger å vite om sykdommen min og hva jeg tenker rundt det å være syk. Forhåpentligvis vil et par gode venner forstå hvordan jeg har det, og vente på meg til jeg orker å ta del i livet deres igjen.

8 kommentarer:

  1. Kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver.
    Noe av det værste med denne sykdommen er å få de andre til å forstå...."man ser jo så frisk ut"

    *klem*

    SvarSlett
  2. Det er fryktelig ensomt med denne sykdommen. Det er så utrolig sant, og veldig vondt.

    Forhåpentligvis vil gode venner lese og forstå hvordan du har det via bloggen din, og ikke "gi opp" selv om du ikke kan være med på så mye sosialt akkurat nå.

    Så kan man jo tenke gjennom på hvilken måte man eventuelt kan klare å være litt sosial - ting som å ta i mot besøk, men at den som kommer vet at det bare må være kort og rolig. Eventuelt planlegge å møte noen på en stille kafé eller et sted som er i nærheten og rolig, og planlegge hviledager ut fra dette.

    Å være sosial på nett er helt nødvendig for meg i alle fall, for det er i lange perioder den eneste måten jeg kan forholde meg til folk på!

    En kort telefonsamtale eller en koselig sms setter jeg også stor pris på. Og at man ikke blir glemt i invitasjoner etc., selv om man ikke kan delta.

    Så er det dette med at man "ser så frisk ut", det synes jeg også er vanskelig. Da har man jo som regel spart opp krefter og mobiliserer alt man kan. Jeg vet at folk ikke kunne se på meg at jeg var syk i bryllupet vårt for eksempel, men de skulle bare ha visst hva som skjedde etterpå!

    Du er i hvertfall ikke alene... det er kanskje en fattig trøst, om noen...

    SvarSlett
  3. Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Det er en tøff sykdom å leve med. Men man vet selv hvor grensene går og må bare tilpasse seg dette. Jeg håper du likevel har dager der du orker litt besøk, er kjempevanskelig med denne isolasjonen som følger med sykdommen.

    Det er jo kjempefint at du klarer å skrive blogg og kan ha sosial kontakt via den. Jeg er også avhengig av internett for sosial kontakt, det er fantastisk hvor gode venner man kan få på nett! Nå holder jeg på å lese meg bakover i bloggen din og synes du skriver kjempebra! Så fortsett gjerne med det! :)

    At sykdommen ikke vises er kjempevanskelig. Jeg vil jo ikke se syk ut på toppen av alt, hadde jo vært dødskjipt liksom. Men er kjedelig om folk da skulle mistro en.

    Synes forresten det er fint å lese at du klarer å sette grenser for omgivelsene dine. Er sterkt å klare det faktisk. All honnør til deg! Og god bedring!

    kleM

    SvarSlett
  4. Hei Iris. Jeg ville bare si at jeg synes det er flott at du skriver denne bloggen. Den er veldig lærerik. Så håper jeg du blir friskere veldig snart!

    En vennlig liten hilsen fra Stine.

    SvarSlett
  5. iris:) Jeg har lest en god del på bloggen din, og jeg har fått bedre forståelse for hva ME egentlig er. Ønsker deg alt godt og håper at du vil få lettere dager etterhvert. Savner deg og de vakre øynene dine:) Klem fra Ingeborg, (fra Toneheim altså) ;)

    SvarSlett
  6. Tusen takk for koselige og oppmuntrende meldinger, alle sammen! Det lyser opp på grå dager. :)

    SvarSlett
  7. Hei Iris! Det er Anita her (Barndomsvennine og gammel nabo, om det skulle høste tvil)
    Kom akkurat over bloggen din, via Facebook.
    Virkelig trist at du har fått ME.

    Stå på videre! Ønsker deg alt godt og god helse!
    Klem og god bedring fra Anita M.

    Ps! Skal heretter invitere deg på alt som skjer, selvom du ikke orker å komme. Du skal slippe å føle at du har blitt glemt :)

    SvarSlett
  8. Så søt du er, Anita! Superkos melding! :D Og hurra for invitasjoner! ;)

    SvarSlett