lørdag 30. oktober 2010

Uventet tilbakeslag

Et “fasinerende” trekk ved ME som skiller ME fra depresjon og utbrenthet er at ME-syke ikke tåler noe særlig fysiske eller psykiske anstrengelser – og ved at reaksjoner på anstrengelse ofte kommer lenge etter at aktiviteten er over. Symptomene kan øke og vare i opptil 72 timer etter aktivitet. ME-syke har ofte ikke problemer med å utføre oppgaver som tar kort tid. Problemet har først og fremst med utholdenhet å gjøre.

De siste fire ukene har jeg merket en gradvis bedring av sykdommen. Jeg har truffet venner flere ganger og vært små turer på kafé og et par turer på biblioteket. Men allikevel har jeg ikke fått økning av symptomene! Men selv om jeg har vært ganske aktiv disse ukene har jeg vært veldig forsiktig. Jeg har ikke gått over grensen for hva jeg har tålt, men stadig lyttet til kroppens signaler. Det eneste som har gjort meg sliten (dagen etterpå, vel og merke) er qigong-trening. Kanskje er det fordi jeg har vært så flink til å ikke overanstrenge meg at jeg har blitt gradvis bedre? Det vil ihvertfall jeg tro.

Men den siste uken har jeg blitt gradvis dårligere igjen, uten at jeg forstår hvorfor. Da jeg ble dårlig og fikk økning av symptomer på tirsdag trodde jeg det kun var midlertidig, men det har ikke snudd. For å unngå å bli sykere har jeg bare slappet av resten av uken. Men allikevel har jeg blitt stadig dårligere, og i går var jeg så dårlig i går at jeg ikke klarte å røre meg store deler av dagen, og jeg hadde migrene, feber og influensafølelse i kroppen hele dagen.

I dag er jeg bedre igjen. Jeg har hodepine og vondt i halsen, men feberen og influensafølelsen har gitt seg litt. Det er halvannen uke siden sist jeg traff venner. Jeg kjeder meg og er ensom. Jeg hadde egentlig avtale med en venn om å møtes i dag. Det frister å overse signalene fra kroppen om at jeg er syk og gå en tur ut. Jeg er lei av å være alene, humøret blir stadig dårligere. Men jeg er nok nødt til å fortelle at jeg, selv om jeg har fortalt han om min stadig bedrende helse de siste ukene, er nødt til å avlyse i dag fordi jeg har blitt sykere igjen.

Det er vanskelig å takle et slikt uventet tilbakeslag. Jeg forsøker å finne ut hvorfor jeg kan ha blitt dårligere denne uken. Tåler ikke kroppen min qigong-treningen? Eller har qigong-treningen bidratt til at jeg har blitt friskere disse fire ukene? Har jeg ikke vært forsiktig nok med kostholdet, kanskje det har vært for mye sukker (sukker skal visstnok få eventuelle bakterier til å blusse opp)? Jeg gleder meg til å få svar fra Lillestrøm Helseklinikk på hva jeg ikke tåler av mat og få kjøpt kosttilskudd, søvntabletter osv. som jeg har fått på resept fra Lillestrøm.

Nå skal jeg ta det helt rolig i de neste dagene i håp om at sykdommen bedrer seg igjen. Hvis jeg ikke er veldig forsiktig nå kan jeg risikere å få et kraftig og langvarig tilbakeslag. Jeg skal fortsette med qigong-treningen i håp om at den bidrar til å styrke kroppen, ikke bryte den ned. Jeg håper jeg snart er frisk nok til å treffe venner igjen, denne asosiale tilværelsen gjør meg snart mentalt ustabil og gjør meg deprimert og utrolig frustrert!

Snapshot_20100906_14 Snapshot_20101004 Snapshot_20101016_1

- Men jeg kan jo komme på besøk hjemme hos deg, det er da vel ikke så slitsomt?

- Jo, det er det! Les. Og jeg vil ikke ha et langvarig tilbakeslag. Vil ikke, vil ikke!!

4 kommentarer:

  1. Heisann,

    Kan det tenkes at du har fått et "vanlig" virus/Bakterie utenom ME`n? Er jo sesong for det nå. Hos meg slår ikke slike ekstra infeksjoner ut på vanlig måte derfor klarer jeg som regel ikke skjønne at det er det som står på.

    Tok blodprøver under en veldig dårlig periode for noen år siden, og senere sjekket jeg resultatene da jeg fikk hentet ut journalen. (mange mnd etter prøvene var tatt) Da så jeg at jeg hadde Adenovirus (vanlig forkjølelse) Men jeg var ikke noe tett eller snufsen eller noe, Bare hadde mye mere smerter og feber! Så det kan jo kanskje være noe sånt du opplever?

    Håper uansett det snart gir seg! Her er formen også skikkelig bedriten om dagen så funderer på det samme som deg -Hva kan det være?!? KleM

    SvarSlett
  2. Det er nok ikke utenkelig at det kan være noe sånt, nei.

    Kanskje vi blir påvirket av været (skiftet mellom kaldt og varmt og slikt)? Det høres ut som en litt vel enkel løsning men.

    Irriterende at formen skal svinge så veldig uten at man har gjort noe som kan forklare det!

    God bedring til deg også!

    SvarSlett
  3. Jeg blir også veldig påvirket av været, tåler ikke mye væromslag og blir dårligere når det skifter til vind og regnvær. Kulde tåler jeg heller ikke så godt, så jeg kommer nok til å savne sommeren mye fremover!

    Ellers har jeg selv funnet ut at jeg reagerer veldig på hormonsvingninger, så i PMS-perioden og under mensen blir jeg vesentlig dårligere. Hører det er flere som sier det samme, av de jeg kjenner med sykdommen. Heldigvis fins det noe som hjelper med å lette akkurat disse symptomene - jeg får en progesteronkrem, og Dr. Mette skal også gi meg store doser B6, som har hjulpet flere.

    Lykke til og fortsatt god bedring med formen!

    SvarSlett
  4. Jeg lurer på om jeg også blir dårligere i mensen-og PMS-perioden. Jeg hadde menstruasjon da jeg skrev innlegget (sikkert flott for alle leser å vite, woho!). Det kan jo være derfor jeg var så dårlig...Tanken har aldri slått meg, har ikke blitt dårligere av det før. Men det kan jo hende jeg har blitt mer følsom etterhvert.

    Nå er jeg mye bedre igjen. Det kan jo komme av at jeg har begynt med et par av medisinene fra Lillestrøm, men det kan som nevnt ovenfor også komme av at jeg hadde menstruasjon - som nå er over. Vanskelig å si!

    Går du også til behandling på Lillestrøm, SerendipityCat? Har gått dit lenge? Spennende! :)

    SvarSlett