mandag 18. oktober 2010

Den første legetimen hos Lillestrøm Helseklinikk

13 oktober hadde jeg min første time hos Skandinavisk Senter for ME/CFS hos Lillestrøm helseklinikkk.

Det var en stor lettelse å endelig komme til en lege som tok meg på alvor, som har kunnskap om ME og god erfaring med behandling av ME-pasienter.

Da legen ved Lillestrøm Helseklinikk fikk høre sykdomshistorien min så hun en mulig sammenheng mellom min sykdomssituasjon pr. i dag og tidligere medisinbruk. Vinteren 2006 hadde jeg urinveisinfeksjon og måtte gå på en rekke antibiotikakurer. Vinteren 2007 kom urinveisinfeksjonen tilbake. Jeg gikk på antibiotikakur etter antibiotikakur hele vinteren, men ingen ting klarte å ta knekken på bakteriene. Urinveisinfeksjonen utviklet seg til alvorlig nyrebekkenbetennelse. Jeg ble innlagt på Ullevål sykehus i en uke der jeg fikk sterke antibiotikakurer. Etter denne vinteren ble jeg aldri helt frisk igjen.

Legen fortalte at det er sannsynlig at immunforsvaret mitt ble ødelagt av de mange antibiotikakurene. Antibiotika fjerner ikke bare dårlige bakterier, de gode bakteriene i immunforsvaret er “svakere” enn de dårlige bakteriene - og blir først ødelagt. For å bygge opp de gode bakteriene som holder immunforsvaret oppe er det viktig å tilføre kroppen probiotika mens man går på antibiotika. Jeg fikk ikke probiotika hverken under eller etter antibiotikakurene, og ble heller ikke fulgt opp av sykehuset eller fastlegen etter sykehusoppholdet.

Når immunforsvaret er brutt ned er det få gode bakterier igjen til å beskytte kroppen mot uønskede bakterier, giftstoffer, soppinfeksjoner og virus. Mye kan gå galt i kroppen når immunforsvaret er brutt ned og kroppen jobber på spreng, det kan være mange grunner til at jeg er syk. Kanskje jeg har lekk tarm, kanskje jeg har bakterier, sopp eller infeksjoner i kroppen, kanskje kroppen min ikke tar opp vitamniner, kanskje jeg har matintoleranser som gjør at jeg blir sykere i og med at jeg kanskje spiser mat jeg ikke egentlig tåler, kanskje kyssesyke-viruset jeg fikk i fjor høst fortsatt er aktivt. Mange av disse tingene kan man heldigvis gjøre noe med.

Legene ved senteret mener denne behandlingen er viktig uavhengig av om pasienten er infisert av virus eller ikke, fordi behandlingen vil bedre symptomene og gjøre pasientene friskere.

Jeg tok en del tester/prøver da jeg var på senteret. Før legene kan gjøre noe med sykdomssituasjonen min må de vite hva som er galt i kroppen min.

Tester/prøver jeg tok:

  • “Orienterende blodprøver”: Diverse blodprøver som sier noe om det kan være organ sykdom, hormonforstyrrelser, allergier, reumatiske sykdommer med mer
  • “Blodprøver til St. Olavs”: Diverse relevante infeksjonsprøver som sendes direkte fra oss til St. Olavs i Trondheim
  • “Fecaltest”: Sier noe om betennelse i tarmen
  • “Diagnos-tecs panel 1”: Sier noe om parasitter, overvekst av bakterier, flere mål på betennelse i tarm, glutenintoleranse, bukspyttkjertel svikt, blod i avføringen, pH i avføringen
  • “Mat intoleranse test”: Sier noe om immuncellene lager antistoffer mot matvarer
  • “VCS synstest”: Sier noe om mulighetene for fettløselige giftstoffer som en del av sykdomsmekanismen

Et par av testene skal sendes til USA, ventetiden vil derfor være på ca. 1 måned. Når svarene har kommet skal jeg ha ny legetime. Det blir spennende å se om det er noe galt i kroppen min som det kan gjøres noe med.

I mellomtiden har jeg fått en rekke resepter på midler som skal bedre symptomene jeg har og gjøre hverdagen bedre. Mer om dette kommer senere når jeg har fått hentet de ulike tablettene på apoteket, og har fått satt meg inn i hva de forskjellige tablettene skal hjelpe for.

2 kommentarer:

  1. Spennende å følge deg videre! Håper de finner noe og kan gi deg god hjelp! Masse lykke til og fortell gjerne hvordan det går! <3

    SvarSlett
  2. Tusen takk! Så koselig å høre. :)
    Jeg skal holde dere oppdatert!

    SvarSlett