torsdag 12. mai 2011

Planen videre

Her kommer endelig en liten oppdatering fra meg!

For en uke siden var jeg ferdig med antibiotikakur 2. Denne kuren gikk mye bedre enn den første jeg tok. Jeg kjente at jeg ble bedre med en gang jeg startet på antibiotika, og bedringen fortsatte under de tre påfølgende ukene med probiotika.

Nå er det en uke siden jeg var ferdig med kur to, men dessverre har den gode effekten allerede begynt å dabbe av. Ifølge legen min på LHK er dette vanlig hos ME-pasienter, og de fleste trenger en del kurer før bedringen blir varig.

Jeg ble litt trist over at jeg må gå på antibiotika i hele sommer, og synes det er skummelt å skulle ta så mye antibiotika med tanke på at det blant annet er antibiotika som gjorde meg syk i utgangspunktet. Jeg hadde håpet at immunforsvaret mitt ville begynne å fungere igjen uten hjelp, og at jeg kunne ha en tilnærmet frisk sommer. Men når kroppen har vært alvorlig syk i flere år er det ikke så rart det tar tid å bygge seg opp igjen. En ting er ihvertfall sikkert; jeg er mye bedre enn det jeg var før jeg startet behandling hos LHK, så dette går riktig vei!

Bursdag-024554

Foreløpig er det satt opp to nye kurer jeg skal ta. På mandag starter jeg kur 3, først en uke med antibiotikaen Azitromax, og deretter tre uker med probiotikaen Therbiotic factor 1 (den samme som jeg tok under forrige kur).

Deretter skal jeg vente 1-2 uker før jeg starter med kur 4, som består av en uke med antibiotikaen Ery-Max, deretter tre uker med probiotikaen Therbiotic factor 1.

Selv om jeg hadde god effekt av den forrige antibiotikaen jeg tok kan jeg ikke ta den flere ganger etter hverandre, da er det fare for at jeg blir resistent (immun).

Hva som skjer etter dette er fortsatt litt usikkert, men jeg skal holde dere oppdatert.

NB: Blogger har hatt problemer den siste tiden, derfor ble dette innlegget med kommentarer borte. Jeg har nå republisert det, men som dere ser forsvant kommentarene. Snufs.

6 kommentarer:

  1. Hei Iris! Veldig spennende det her:)! Det er godt legene på LHK følger med slik at man ikke blir resistent. Og veldig bra du er uansett bedre enn da du startet hele greia:) Kjipt med behandling på sommeren da...:/ Men i og med at det virker til at du får bedre effekt av kuren nå så får vi tro at neste kur blir enda bedre. Et lite tips: vær forsiktig med å sole deg når du går på antibiotika. Var i Afrika for noen år siden og ei vennine av meg gikk på antibiotika da vi var der og fikk 2.grads forbrenning med vannblemmmer på nakke+hender. Vi visste ikke at man må passe seg litt for soling :S

    SvarSlett
  2. Kult å høre fra deg igjen :) Dumt at du ikke
    har blitt så god som du hadde håpet,
    men bra at du har blitt noe bedre.
    Kan jeg spørre deg om noe, hva er det du tar
    antibiotika mot? Jeg mener hvilke bakterier?
    Hva er det egentlig antibiotikaen hjelper mot?
    Er ok om du ikke svarer. Er bare nyskjerrig :)

    SvarSlett
  3. Et spørsmål til(sorry for at jeg maser sånn.)
    Men du sier at du har blitt mye bedre etter
    at du startet behandlingen hos LHK. Lurer bare
    på om det er noe spesifikt du er blitt bedre av.
    Du nevner jo antibiotikaen, men har noe annet
    hjulpet? Vet at du skrevet et innlegg før om
    hvilke ting du tar, men lurer på om det er noe
    som har hjulpet ektstra mye f.eks. B12 sprøyter
    eller noe. Hva er det som har gjort deg så mye
    bedre?

    Som sagt tidligere er ok om du ikke svarer.

    Stor klem :)

    SvarSlett
  4. Hei Chariot!

    Bare fint du spør om ting du lurer på! :)

    Jeg tar antibiotika for å "tømme" immunforsvaret for dårlige bakterier, slik at det blir plass til gode bakterier (probiotika).

    Det som har gjort meg bedre er sammensetningen av at jeg sluttet å spise gluten og de andre tingene det viste seg at jeg er allergisk mot, at jeg tilfører kroppen nok vitaminer og mineraler samt behandlingen med antibiotika.

    B12-sprøyter ga god effekt da jeg startet med dem, men nå som jeg har fylt opp B12-lageret i kroppen hjelper trenger jeg ikke sprøyter oftere enn en gang i måneden ca.

    Håper dette var greie svar på det du lurte på, hvis ikke er det bare å spørre ;)

    SvarSlett
  5. Tusen takk for svar :)
    Synes det er interessant å høre hva som hjelper
    for deg. Selv om ting som hjelper for en ikke
    alltid hjelper en annen, så kan det jo være
    motsatt også. Uansett kjempekult at du holder
    oss oppdatert og forteller om dine erfaringer
    med behandlingen hos LHK :-)

    Ha en fortsatt fin dag:)

    SvarSlett
  6. Bare hyggelig! :) Det er rart hvordan samme behandling kan gjøre noen friskere, men andre sykere. Men det kan jo være fordi man har blitt syke av ulike ting, så da er det ulike ting som hjelper :)

    SvarSlett