fredag 27. mai 2011

Spis deg syk

Glutenallergikere har rett på grunnstønad, en viss sum i måneden for å dekke utgifter til fordyret kosthold.

Den eneste måten å være 100% sikker på at man har cøliaki (glutenallergi) er å ta en gastroposkopi. For å ta en gastroposkopi må man spise gluten i minst 3 måneder før testen tas. Alt tyder på at jeg har cøliaki, men jeg fikk ikke tatt en gastroposkopi fordi legen min ba meg kutte ut gluten for å se om jeg ble noe bedre. Og bedre, det ble jeg! Bare to uker etter at jeg sluttet å spise gluten var muskelsmertene, hodepinen og utmattelsen halvert.

Så da dere….i går var jeg ganske sliten, så ved en feil spiste jeg en brødskive som inneholdt gluten. Resultatet var sterke magesmerter, hodepine, influensafølelse og sterk utmattelse – av EN LITEN BRØDSKIVE.

Legen min på LHK sier at jeg kommer til å bli minst like syk som jeg var før jeg startet behandlingen på LHK hvis jeg begynner å spise gluten igjen. Jeg har sendt en søknad til NAV om å få grunnstønad, med forklaring fra fastlege og legen på LHK om hvorfor jeg ikke kan ta en gastroposkopi, men NAV står fast ved at jeg må spise meg syk og ta en gastroposkopi for å få grunnstønad.

Jeg har brukt mange tusen på behandling fordi staten ikke har noe tilbud å komme med til ME-pasienter, behandling som har gjort meg betydelig friskere. Skal jeg spise meg syk igjen og gå tilbake til en tilværelse full av smerter? Nei takk.

gluten1

gluten2

Derfor skal jeg ut en tur nå og poste en klage! Heia meg!

5 kommentarer:

  1. Så bra at du tar deg tid til å poste klage. Det er heia deg!:) Systemet virker ganske fastlåst,
    men det er jo teite regler så det er bra å klage.
    Vise at man ikke er enig. At det ikke er sånn det
    burde være. Lykke til! :)

    SvarSlett
  2. Først må jeg si: det er helt fantastisk at man har rett på støtte når man er glutenintolerant. Dette finns ikke her!
    Klagen kommer sikkert til å funke :) For vanlig må man bare bli litt sur og true litt og plutselig fungerer alt likevel. Lykke til!

    SvarSlett
  3. Da tok fastlegen din feil. Man skal aldri slutte med en ting før man har fått sjekket det. Jeg måtte vente med å begynne på beehandlingen på LHK til etter at jeg hadde tatt gastroskopi. Glad er jeg for det da jeg ser hvor bra jeg har det nå i forhold til før jeg kuttet gluten og begynte på medisiner. Jeg tror nok jeg hadde kviet meg til å spise glutenmat for å få stønad av NAV hvis jeg hadde fått beskjed om det nå.

    Huff, får håpe du får det innvilget allikevel da. Noen steder gir NAV grunnstønad ved intoleranse så man kan jo håpe : )

    Lykke til

    SvarSlett
  4. Hva søren har saksbehandlerne i NAV med å overprøve legenes vurderinger? Synes det er noe kjent med denne visa. Stå på, Iris! Ofte nytter det å klage. Og hvis ikke, så klag igjen! Heia! :-)

    SvarSlett