torsdag 3. februar 2011

Oppfølgingstime hos Lillestrøm Helsklinikk

Som nevnt tidligere har jeg følt meg veldig dårlig de fire siste ukene. I tråd med behandlingsplanen fra Lillestrøm gikk jeg først en uke på antibiotika, deretter tre uker på probiotika. Jeg følte meg slett ikke bra under antibiotikakuren, og verre i de tre ukene med probiotika.

Jeg var usikker på hva dette kunne bety. Virket ikke antibiotika- og probiotikakurene som de skulle? Er det vanlig at det tar såpass lang tid før man får effekt av kurene?

Legen kunne fortelle at de har noen pasienter som reagerer på probiotika. Hun mente at det mest sannsynlig var dette som har skjedd med meg. Derfor skal jeg la være å ta probiotika en periode og se om jeg føler meg bedre da. Hvis det viser seg at jeg gjør det, har antibiotikakuren virket som den skal - selv om jeg reagerte på probiotikaen. Da vil behandlingsplanen fortsette som planlagt, med to antibiotikakurer til – men med en annen type probiotika. Hvis jeg ikke blir bedre har ikke antibiotikakuren virket som den skal, og jeg vil bli nødt til å ta tiden til hjelp og la kroppen bygge seg opp ved hjelp av vitmaminer og det nye, riktige kostholdet mitt. Mer om flere vitaminer jeg har begynt å ta nylig.

Hvis jeg blir frisk ved hjelp av antibiotikakurer vil jeg bli raskere frisk enn om kroppen skal bygge seg opp på egenhånd ved hjelp av vitaminer og riktig kosthold.

Jeg skal holde dere oppdatert om formen fremover!

6 kommentarer:

  1. Hei Super-Iris,
    hvordan går det?
    (har prøvd å skrive melding til deg før, men har ikke helt fått det til å virke,)
    Uansett vill bare si at angående det med antibiotikaen; jeg ble selv verre av å ta det, jeg trodde også at det var probotikaen jeg reagerte på men innser i dag at det egentlig var antibiotikaen jeg reagerte på.
    Sier allikevel ikke at det ikke er probotikaen du reagerte på , men har erfart at man kan bli mye verre av antibiotika.

    SvarSlett
  2. Hei Anonym!

    Så rart du har hatt problemer med å kommentere på bloggen min, jeg vet ikke riktig hva det kan komme av. Kanskje en teknisk feil?

    I og med at jeg først ble veldig dårlig da jeg startet på probiotika antar jeg at det er probiotikaen jeg reagerte på, men jeg kan ikke si det med sikkerhet.

    Jeg har tidligere blitt veldig syk etter antibiotikakurer, men da tok jeg ikke probiotika etter antibiotikakurene for å bygge opp immunforsvaret igjen. At antibiotika kan være svært skadelig for kroppen er jeg kjent med.

    Dette er andre dagen jeg ikke tar probiotika. Jeg har følt meg litt bedre disse to dagene, så nå er jeg veldig spent på utviklingen.

    Var det en lignende antibiotikakur som jeg tok for å bygge opp immunforsvaret du gikk på som gjorde deg dårlig?

    SvarSlett
  3. Hei Iris!

    Så bra at det går litt bedre igjen, håper at det fortsetter!
    Vet jo at en del blir bedre av antibiotika og håper innderlig at det er tilfelle for deg, men ville bare si: at vær litt forsiktig med den antibiotikaen(men det som du sa visste du vel egentlig allerede,så det var kansje litt unødvendig.)

    (OK,dette ble sikkert litt rotet skrevet akkurat som sist melding jeg skrev, litt mye skrivefeil og o.l. ,men merker at konsentrasjonen ikke rekker lenger ,det å skrive melding er litt i tyngste laget.)

    Men uansett: ønsker deg lykke til og håper virkelig at behandlingen du tar gjør deg bedre!!

    SvarSlett
  4. Heisann!

    Jeg synes det er oppløftende at formen har vært bedre de siste to dagene, men det er fortsatt kort tid siden jeg sluttet med probiotika, så jeg kan ikke være helt sikker på hvilken vei det går foreløpig. Men det virker ihvertfall som om jeg er bedre allerede!

    Skrivefeil eller ei, det er hyggelig at du bruker tid og krefter på å sende meg kommentarer, jeg vet hvor tungt det meste kan være i dårlige perioder.

    Takk for varme ord, og god bedring!

    SvarSlett
  5. Hei.
    Jeg skulle gjerne hørt dere fortelle hvordan syk du opplever å bli ved bruk av probiotika. Jeg har brukt probiotika og blir fullstendig utmattet hver gang. Får influensasymptomer mm. Det kan jo være at kroppen renser ved bruk av probiotika og at vi derfor blir værre før vi blir bedre???

    Håper du snart blir mye bedre :)

    SvarSlett
  6. Hei!

    Jeg ble dårlig av den første kuren med probiotika jeg tok, men mye bedre av de to neste kurene.

    Det kan være tøft for kroppen å få tilført mye bakterier (probiotika), det er visst ikke så uvanlig å bli dårlig før man blir bedre. Det kan imidlertid være lurt å forsøke en annen type probiotika eller ta en mindre dose hvis det er mulig.

    SvarSlett