tirsdag 9. november 2010

Prøvesvar fra Lillestrøm Helseklinikk

I dag mottok jeg et brev fra Lillestrøm Helseklinikk.

De kunne fortelle at de har fått svar på alle blodprøvene mine, den norske avføringstesten og matintolreansetesten.

Cøliaki?

Legen ved Lillestrøm Helseklinikk har fått en kopi av en prøve jeg tok hos fastlegen 13. august. Denne prøven viser at jeg har en vevstype som man finner hos cøliaki-pasienter. En positiv prøve betyr ikke at jeg har cøliaki, men en negativ prøve ville nokså sikkert ha utelukket cøliaki. Dersom man skal være helt sikker på om man har cøliaki eller ikke bør man ta en gastroskopi med biosop. Før en slik gastroskopi må man ha spist gluten i en periode på forhånd. Det vil være uheldig for meg å gå tilbake til å spise gluten igjen etter som jeg føler meg bedre når jeg unngår gluten, men jeg vil allikevel ta en gastroposki for å vite om jeg har cøliaki eller ikke.

Matintoleranser

Dersom gastroskopien skule utelukke cøliaki, viser matintoleransetesten min at jeg reagerer på gluten/glidalin. Dette er i midlertidig ikke cøliaki, men gluten intoleranse. Det kan da være gunstig å kutte ut gluten i en periode, men ofte vil man tåle litt gluten igjen etterhvert. Enkelte føler imidlertid at det er bedre å leve helt uten gluten. Matintoleransetesten min viser også utslag på melkeprotein, egg, sukker og gjær.

Det kan bli vanskelig å innføre en ny diett helt uten gluten, melk, egg, sukker og gjær. Men jeg skal få time med en ernæringsveileder ved Center for treatment of chronic diseases hos Lillestrøm Helseklinikk, det vil nok hjelpe. Jeg skal også kjøpe kokeboken Friskere Fremtid – 70 raske oppskrifter uten mel, melk og sukker. Tips om andre kokebøker med oppskrifter jeg tåler tas imot med takk! Det samme gjelder tips til hva jeg kan spise til frokost…

Øvrige prøver

De øvrige blodprøvene var fine og den norske avføringsprøven (fecaltest) var normal.

Mer informasjon om hva dette innebærer og hva som skal skje fremover får jeg på neste time hos Lillestrøm Helseklinikk, 8. desember. Da får jeg også svar på Diagnos-tecs panel 1, som sier noe om parasitter, overvekst av bakterier, flere mål på betennelse i tarm, bukspyttkjertel svikt, blod i avføringen og pH i avføringen.

8 kommentarer:

  1. Hei! flott tips angående kokeboken! var det lillestrøm helseklinikk den?:)

    SvarSlett
  2. Hei! flott tips angående kokeboken! var det lillestrøm helseklinikk som anbefalte den?:)

    SvarSlett
  3. Hei! Det var Merete Sparre, qigong-læreren min som tipset meg om den. Det blir spennende å høre om Lillestrøm Helseklinikk også har noen tips når jeg får time med ernæringsveileder.

    SvarSlett
  4. "Naturlig og næringsrik mat" av Monica Holand (naturopat NAN MNNL) er veldig god å ha når man må ta hensyn til matintoleranser. Hun har oppskrifter på mange mattyper i boken - hun har faktisk noen oppskrifter på forholdsvis sunt julesnacks også...

    SvarSlett
  5. så spennende med noen svar da gullet^^ men kjipt med gastroskopi. tok det for to år siden og det var litt ubehagelig:( håper jeg snart får se deg igjen<3

    SvarSlett
  6. Anonym: Takk for kokebok-tips! Jeg leste litt om den på http://www.naturmat.no/monica.php, så den skal jeg anskaffe meg. Det ville vært fint med noen tips til snacks, for det er ganske vanskelig å finne noe uten sukker eller melk synes jeg!

    Marthe: Jeg gruer meg litt til å ta gastroskopi, særlig med tanke på at jeg må spise gluten igjen. Jeg har blitt så mye friskere etter at jeg kuttet ut gluten, så da får jeg nok en dårligere periode igjen.

    SvarSlett
  7. Nå har du sikkert fått svar på det meste du lurer/lurte på, men man kan jo f.eks. bruke glutenfrie havregryn til å lage havergrøt med, og havregryn/bokhvete/o.l. til å lage hjemmelaget frokostblanding med. Håper du har funnet noe som funker for deg :)

    SvarSlett
  8. Jeg har blitt godt vant med det nye kostholdet nå, men takk for tips allikevel :)

    SvarSlett