tirsdag 23. november 2010

Kronikk om ME

I dagens utgave av Aftenposten skriver Anette Gilje om hvordan norske leger bortforklarer ME-sykdommen med udokumenterte “vedvarende stressresponser i kroppen”, om hvordan behandlingsformen Lightning process gjorde henne sykere, og om at blodbanken oppfordrer norske ME-pasienter til å gi blod til tross for de nye virusfunnene.

blod

I likhet med andre ME-pasienter, øker mine symptomer betraktelig ved lett fysisk aktivitet. Restitusjonstiden er urimelig lang. Jeg er hverken depressiv eller fastlåst i negative tankemønstre. Jeg er rett og slett syk. Men det offentlige helsevesenet ser altså ikke slik på det. Derfor får jeg heller ikke medisinsk hjelp til å bli frisk.

Skal jeg lytte til norske helsemyndigheter, erklære meg frisk (men vedvarende stresset) og donere mitt blod til en tørstende blodbank?

Les hele kronikken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar