mandag 1. november 2010

Medisiner og kosttilskudd

I dag har jeg kjøpt de medisinene og kosttilskuddene jeg fikk resept på under forrige legetime hos Lillestrøm Helseklinikk.

Jeg har kjøpt følgende medisiner/kosttilskudd:

  • 5HTP: en aminosyre som kan virke gunstig på søvnen (en slags sovemedisin med andre ord)
  • Melatonin: kan brukes i tillegg til 5HTP dersom denne ikke er nok alene
  • Gluko+: for å stabilisere blodsukkeret (blodsukkeret mitt faller veldig fort, så jeg må spise hver time for å ikke miste alle energi. Lavt blodsukker kan være grunnen til at jeg føler meg så dårlig om morgenen)
  • Auralife: generelle vitaminer (les her for beskrivelse av produktet)
  • Beet flow: bedrer galleflyten, kan bedre kvalme og bedre fordøyelsen
  • Vegepa: kosttilskudd med omega-3 og omega-6. Vegepa skal styrke immunforsvaret og stabilisere humøret (les her for beskrivelse av produktet)

Jeg skal starte med 5HTP for å sove bedre. Hvis det ikke gir nok effekt skal jeg forsøke med melatonin i tillegg. Videre skal jeg prøve en og en av produktene for å se hvordan kroppen reagerer, og hvordan effekten er.

Jeg håper disse produktene vil gjøre hverdagen min litt lettere frem til jeg får prøvesvarene fra Lillestrøm Helseklinikk i desember.

6 kommentarer:

  1. Melatonin virker med en gang nesten. Jeg har hatt det i mange år. Men hvis jeg tar det for sent, gjør den meg utslitt dagen derpå. Så husk å ta den tidlig :). Klem Iselin

    SvarSlett
  2. Takk for informasjon, Iselin! Veldig fint å få vite litt om hvordan andre reagerer på medisiner jeg vurderer å prøve. Jeg er litt redd for å bli mer sliten enn jeg er, så jeg skal holde meg til 5HTP en stund, det ser ut til at den fungerer greit.

    SvarSlett
  3. Har du sjekket om du kan ha svake binyrer?
    Jeg ble veldig mye bedre av Cortef, syntetisk cortison.

    SvarSlett
  4. Hei Sanne!

    Jeg vet ikke helt hva svake binyrer går ut på, men ut i fra det jeg har lest ser det ut til at symptomene er tilsvarende ME-symptomene.

    Det høres ut som noe jeg burde sjekke meg for, så jeg skal ta det opp med legen min på Lillestrøm Helseklinikk på neste time.

    SvarSlett
  5. Så-hvordan funderer disse kosttilskuddene for deg? Kanskje du kan skrive et innlegg om det? :)

    SvarSlett
  6. Jeg skal forsøke å skrive et innlegg om kosttilskudd og medisiner om ikke så lenge.

    SvarSlett