søndag 20. mai 2012

Fant svakere immunforsvar hos ME-syke

ME-syke er mer utsatte for nye infeksjoner, viser ny forskning.

En ny studie fra Bond universitetet i Australia bekrefter tidligere funn som har påvist at ME-pasienter har et endret immunforsvar.

Resultatene fra studien viser at såkalte NK-celler – som skal drepe uønskede celler og mikrober – er vesentlig lavere hos pasienter med ME-diagnose. Tilstanden var vedvarende i de 12 månedene pasientene ble testet.

– Studien styrker teorien om at immunsystemet er sterkt involvert ved ME, mener generalsekretær Anette Gilje i ME-foreningen.

VG skrev siste lørdag at en spørreundersøkelse blant ME-syke i Norge, utført av ME-foreningen, viste at tre av fire mente deres sykdom ble utløst av en infeksjon.

Professor i mikrobiologi, Elling Ulvestad, sier artikkelen viser at ME-syke har et endret immunforsvar. Han er ikke i tvil om at ME er en fysisk sykdom, hvor man bør fortsette å lete er årsaker i hvordan immunsystemet reagerer.

Les hele artikkelen her.

Dette synes jeg er veldig interessant lesning da grunnen til at jeg ble syk skyltes at immunforsvaret mitt ikke fungerte som det skulle. Hva som gjorde meg syk kan dere lese her.

4 kommentarer:

  1. jeg vet ikke hva det var som gjorde meg syk (har aldri hatt kyssesyken eller noen infeksjoner, ikke som jeg vet om iallefall), men jeg er veldig overbevist om at det har mye med imunforsvar og ernæring og alt det der å gjøre. og etter å ha lest en del i arkivet ditt nå er jeg veldig inspirert til å prøve å gå til strømmen medisinske senter (man trenger ikke å ha henvisning for å dra dit, sant?). finner det veldig frustrerende at hverken fastlege eller spesialist gir meg noen som helst tilbud eller tips over hva jeg kan gjøre, og jeg føler ikke at det å gjøre 'ingenting' hjelper så mye... så nå hadde jeg tenkt å ta saken i egne hender og bli streng med kosthold og begynne med flere kosttilskudd, men det hadde vært utrolig deilig å faktisk få en behandlingsplan av en lege. de har litt skumle priser da, men hvis man blir bedre er det jo absolutt verdt det.

    (oi, lang kommentar)

    SvarSlett
  2. (forresten, vet du noe om de tar hensyn til at man er veganer? så man ikke får beskjed om å ta medisiner som inneholder ting fra dyr?)

    SvarSlett
  3. Hei Tine Katrine!

    Jeg tror det kan være mange faktorer som spiller inn for at immunforsvaret kan bli "ødelagt", deriblant det vestlige kostholdet folk flest har med mye gluten, melk og sukker - mat som ikke er naturlig for oss. Stress kan også bidra til å bryte ned immunforsvaret. Ikke alle ME-pasienter har hatt en infeksjon før de ble syke.

    Jeg tror at et sunt kosthold og kosttilskudd kan bidra til å bygge opp immunforsvaret, men det er ikke alltid det er nok. Selv ville jeg ikke blitt frisk uten medisiner. Jeg anbefaler absolutt å starte behandling hos Strømmen Medisinske Senter, det er nemlig sånn at jo lenger kroppen har vært syk, jo mer har rukket å "gå i stykker" og det blir vanskeligere å bli frisk. Pasienter som har vært veldig syke over mange år har ofte så ødelagt immunforsvar at det ikke nytter å reparere det. Derfor mener jeg man ikke har noen tid å miste når det gjelder å starte behandling.

    Det er veldig frustrerende å ikke vite hva man kan gjøre for å bli frisk og ikke få hjelp noe sted, selv hadde jeg det utrolig vondt før jeg startet behandling hos SMS. Det var veldig godt å komme til en lege som tok meg på alvor. På SMS sjekker de mye mer enn fastlegene gjør. Det er sjeldent de IKKE finner noe galt hos pasientene. Lekk tarm, virus osv er ting fastleger ikke sjekker.

    Man trenger ikke å ha henvisning nei. De tar hensyn til at du er veganer der. Jeg gikk til ernæringsfysiolog da jeg startet der, og da fikk jeg tips og oppskrifter på vegansk mat.

    Håper dette var litt til hjelp! Bare spør hvis det er noe mer du lurer på.

    SvarSlett
  4. Tusen takk for et langt svar, det setter jeg veldig pris på, og jeg er enig i alt du sier! skal kontakte dem i morgen :)

    SvarSlett