tirsdag 31. januar 2012

Fuck the system

Iris: Jeg har forstått det slik at årsaken til at jeg er syk skyldes problemer i immunforsvaret mitt. Jeg går til behandling hos Lillestrøm Helseklinikk for å reparere tarmen og bygge opp gode tarmbakterier, da mye av immunforsvaret ligger i tarmen. Men immunforsvaret ligger også andre steder i kroppen. Er det mulig å bli henvist til avdeling for immunologi ved Ullevål sykehus for å få en ordentlig sjekk av immunforsvaret mitt? Jeg fikk diagnosen ME uten å bli utredet for noe som helst.

Fastlegen: Nei, dessverre. Du har allerede diagnosen ME, og da har jeg ikke mulighet til å utrede deg for andre ting.

Iris: Neivel. Jeg får såvidt i meg mat for tiden. Jeg har for lite energi til å lage mat, og jeg har ingen matlyst. Kan jeg få resept på måltidserstattere?

Fastlegen: Nei, dessverre. Du må ha en alvorlig sykdom for å få dette.

Jeg er så lei. Hvordan kategoriseres en alvorlig sykdom? Er man ikke alvorlig syk før man står i fare for å dø?

3 kommentarer:

  1. Det er tilnærmet umulig å være ME-pasient noen ganger, altså. Lurer på hvor lang tid det tar før ME får den anerkjennelsen det bør ha, slik som MS, magesår osv. har fått etter hvert. Forøvrig er det vel ikke hvordan sykdommen klassifiseres som avgjør om man kan få måltiserstattere eller ikke? Får man ikke i seg mat, så får man ikke i seg mat, uansett om man har ME, kreft eller "bare" har brukket begge armene. Med ME sier jo helsedirektoratet at behandling og støtte skal gis etter individuelle behov, ikke karakteristikken av sykdommen generelt. Men du har sikkert dobbeltsjekket?

    Jeg lurer litt på om legen din kanskje tar feil ift. utredning, men du har kanskje sjekket det også? Jeg mener, at man har ME utelukker på langt nær ikke andre sykdommer, det er det som er litt skummelt. Får man nye symptomer er det fort gjort å tenke at det bare en ME'en, mens virkeligheten er at det faktisk kan være noe annet og mer akutt som er i veien. Mer utredning tror jeg ikke h*n kan nekte deg? I hvert fall hvis du ikke har blitt ordentlig utredet før du fikk ME-diagnose. Det høres i alle fall både rart og feil ut, men sånn er det jo dessverre med mye rundt ME...

    Håper ting ordner seg for deg.

    SvarSlett
  2. Det er det dummeste jeg har hørt. Det at man har ME betyr jo ikke at man er immun mot andre sykdommer? Dessuten er det mange tilstander som skal utelukkes før man skal få en ME-diagnose. Hvor fikk du diagnosen? Synes ikke fastlegen din virker særlig hjelpsom. Kanskje h*n ikke liker at du behandles ved LHK? Burde uansett være mer profesjonell enn dette. ME er faktisk en alvorlig sykdom.

    SvarSlett
  3. Jeg er helt enig i det dere skriver, Ida og Kristin. Jeg har vudert å bytte fastlege, men samtidig har legen jeg har nå hjulpet meg mye mer enn den forrige legen jeg hadde gjorde. Det skulle ikke vært nødvendig å kjempe så mye for rettighetene sine når man er syk.

    SvarSlett